20090611

rasanya sweet mcm sweet!!

Bismillahirrahmanirrahim..


InsyaAllah,,kali nie sye xcte psl bende2 yg berat..memandangkan berat bdnku sudah b+.. ehmmm, camne nk start ek?? camni, sye nk kongsi cerita sye & cinta sya..almaklum ajela,first tyme rasa dlm idop..

kisah ni berlaku wak2 the end of 2008...ehmmm..xtau cmane rasa CINTA tu bley dtg..tetibe jer.selama nie, bdk tue la yg org gosip2 kn.bese la. mulut org.sye bgi dye gelaran kif.spnjg sye suke kif,,kif xpna tau yg sya suke kan dye.malu la klu dye tau,btol x? antara sbb sya sukakn dye ialah dye seorang yg sgt penyayang.[bole caya ke??]



cba la cri mane kif.konfem xjumpa!

Skang, sye dh f5.kif pon dh f5.tpi..prsn suke kian bercambah dri sehari demi sehari.mcm lgu inteam~pepohon cintaku,kian merimbun.semakin dicantas,makin bertunas~[wateva] even sume kata dye tu trok,dye pna couple,sya ttp xpeduli ape org kata psl kif[xceli,bkn sume tau]ada org pna kata kat sya,"klu suke kat seseorg..doakn supaya kita bertemu jodoh dgn dye"so,tiap2 ary sye doa supaya sya dijodohkn dgn dye.



satu ary, ade sorg yg sgt sya benci usha bek punyer.seksa dowh idop!tuhan aje la yg tau cmne rasayer,,[mcm kena kjr dgn paparazzi lak] just call him tokyang@ty.sye rasa RIMAS YG TERAMAT bile dye wat cam2.sampaikn,jenis minuman yg sye minum,,dye minum gak.tlg la.klu ade klas.xyah ckp la..sggup tkr tmpt nk duduk sebaris![gler pew ty nie] kwn sya slaloo perhatikan gerak geri ty..

"seha,dye usha bek punyer.."
"iye ke?? ape mslh dye huh??? dye nk pe?? rimas la wey.."

mcm bese,sye mmg xde keje len..NANGES! hehe..ape yg sya wat smpai dye usha cam2 skali??sya bkn rasa suke or wat.tpi rasa TAKUT! SGT TAKUT!ish...wak2 tgh nanges mcm bdk kecik tu,dtg la kif.sye tros stop nanges.xtau nape..lbih krg 3x kejadian ni berlaku.so, i told my fren:

"dye tu mmg qurratu qolbii tol la.." maksud qurratu qolbii:penyejuk hatiku
[hrp maklum,nma tu xde kena mengena dgn blog sya]

prnh skali tu,sye jdi mc utk usrah puteri..sya pon ckp la psl rahmat ujian...

"ujian itu pon satu rahmat dri Allah..utk uji sejaoh mana thp keimanan hambaNya.."



look down when u're up above


wak2 menunggu maghrib,lps baca AlQuran..sye ckp kat diri sya..

"nape la aku x ckp psl firman Allah....psl bersyukur.."sila lihat surah Ibrahim,ayat 7..


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ..7
Maksudnya:Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat.


ape kes cte sya dgn ayt nie?? relax..jgn gelojoh.ehmm,sye nk sgt ckp psl ayt nie wak2 jdi mc.tpi,nk wat cane..lps dh abis bru nk nyesal.[xgna la seha] xpela,len kali aku ckp.i will!! kat skola tiap2 ary ade tazkirah maghrib.malam tue gak,tetibe jer,kif yg bgi!!! yg membuatkn sya bertmbh pelik bin ajaib ialah.kif mulakan tazkirah dye dgn ayt yg NAK SANGAT sya baca tu.ape agy,sye pon senyum sorg2.[hehe..ade gak org perasan aku tgh senyum] sya rasa syukur gle2..sbb ade org tlg sampaikan pe yg sya nk smpaikan.. Alhamdulillah~~

ade gak psl len.tpi xguna sye cite sbb..kisah cinta sya ni dh berakhir.mesti korunk nk tau,camne bole berakhir??? ape yg wat sya berhenti bercinta?? teruskan pembacaan anda utk episod yg akn dtg.ngeh3.KESABARAN anda amatlah diharapkan.[bole wat drama bersiri lak cite aku nih]





shhh!! this is our secret!!




100% from bottom of my heart,
p/s: ni first tyme aku cite secara terbuka selain teha..[huhu...segan sih]








Andai tiada lagi rumah Allah.....

Bismillahirrahmanirrahim..

ari ni, rasa terdetik lak nk share something...lps tgk this video, satu perasan yang xdpt disorokkan lgi..ape agy, nanges laa..well u noe me!!mls nk cite..tgk video ni dlu ok???




rasa2yer,korunk tgk pon nk nanges kan??? xtau la klu x....tpi rata2 yg sya taye..sume dh mengalirkan airmata..+ ade gak yang melahirkn perasaan marah terhdp org yg robohkn masjid@surau tu... kte sbg umat islam hanya dpt memberi sumbgan perasan[marah/air mata] je ke???? fikir2kan... sebaik je abis tgk video nih,,,sya terjumpa dgn 1 ayat alquran..rasa2yer,SESUAI BENOR utk ORG YG ROBOHKAN SURAU TU...sila lihat surah al Baqarah,ayat 114


وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُوْلَـئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَآئِفِينَ لهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ...114
Maksudnya:Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang melarang di dalam masjid-masjid Allah untuk menyebut nama-Nya,dan berusaha merobohkannya? Mereka itu tidak pantas memasukinya kecuali dengan rasa takut(kepada Allah). Mereka mendapat kehinaan di dunia dan di akhirat mendapat azab yang berat.

Apakah tanggungjawab kte sbg umat Islam?? membiarkan perkara seperti ni terus berlaku di negara kita?? memilih pucuk pimpinan yang terang lgi bersuluh salah??kelak di hari akhirat kita akan disoal oleh malaikat "apakah sumbangan kamu terhadap AdDeenmu, Islam"..apela jwpn kte nnt kan??

20090608

betul ke...hidup ni mcm roda???

Bismillahirrahmanirrahim...

ehmm...hu2..first of all,nk minx maaf dkt mereka yg sentiasa dkt dgnku...lama x update blog..insyaallah lps SPM active la kott blog saya nih..ok2..kte proceed dgn pelajaran utk kali ini.. kalau sya sedih, ramai org akn dtg kat saya & kata.."bese la tu..hidup ni mcm roda..kejap2 kat ats..kejap2 kat bwh"...xpon.."manusia x boleh selalu berada di atas shj...kdg2 perlu berada di bwh.." itulah nasihat mereka...




spe yg BESAR sbnryer???


byk kali jugak laaa sya dgr org ckp mcm tue...sya pon ada gak taye kat diri...nape org wat comparison between life and wheel??? ..wak2 tgh depress gle2 sya pon buka al Quran kat musollah.. bukak2 jer,terus terjumpa dgn tinta Allah s.w.t dalam surah Ali-Imran, ayat 139-140...[ klu rajin, gi amek Quran Tafsir]


[وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ [139
Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ* وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ[140]
Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka (tercedera), maka sesungguhnya kaum (musyrik yang mencerobohi kamu) itu telah (tercedera juga dan) mendapat luka yang sama (dalam peperangan Badar). Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.
rasa2...faham tak dgn ayat al Quran kat atas nih??apa yang saya nak highlightkan disini ialah..ayat 140 tu..Allah telah berfirman bahawa setiap orang akan berjaya+gagal...xde seorang pun hambaNya yang berjaya sepanjang masa....so,don't worry..be happy,guys! itu janji Allah...klu tgh depress+sdey tahap maksima..baca ayat tu..it's a relief rite?? actually,ayat 139 & 140 tu adalah kesinambungan cite PERANG BADAR + PERANG UHUD... hopefully, u all dpt something... klu ada sebarang kemusykilan,bole la rujuk kpd ustaz+ustazah yang lebih tinggi ilmunya..sekadar mengingat sesama kita shj....agar Kalamuallah terus dihayati oleh setiap hambaNya..wallahua'alam....
p/s... jdi,betul la tajuk tu!! so,what do you think???











20090604

Ada hikmahnyer,,,,,


Assalamualaikum wbt...dh sedia nk mulakn pelajaran ari nih?? r u ready kids?? mcm spogebob la pulak..ehm..berbalik kpd our first lesson....senang jer..saya mulakan dgn kalimah BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....saya rasa, sume org tahu ape maksud kalimah keramat itu..tpi..biar saya bgtau blk..Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..nape saya mulakan pelajaran kite dgn kalimah ini?? pasti sume tertanya2..sya mahu anda sume berfikir sejenak.. nape basmallah dijadikan sbg ayat pertama dlm alQuran?? saya ade jwpnnyer....nk tau nape...teruskan membaca...





Sebab,basmallah dimulakan dgn perkataan dengan nama Allah..ini bermakna Allah ingin hambaNya sentiasa mengingatiNya spnjg masa..sebelum memulakan suatu pekerjaan,hendaklah dimulakan dgn Bismillah..insyaAllah..pekerjaan yg kte wat tu..sentiasa dlm pemeliharaanNya..dan diberkati hingga kesudah...Aminn...itu sahaja utk kali ini..Alhamdulillah...[teringat lak lagu raihan..~~dimulakan dgn Bismillah..disudahi dgn Alhamdulillah~~]


U-turn !!!!

Usah kau teruskan langkahmu,
penitian yang bergelumang dengan dosa,
leka dengan duniamu,

lalai dengan amanahmu,

lupa siapa Penciptamu..
apakah engkau sedar,
Si Dia sentiasa berada di sisimu,

Si Dia terus setia menemanimu,

tatkala riang bersatu,

duka bertugu...

pernahkah engkau terfikir,

sedar akan hakikat yang sebenar,

berada di landasan yang betulkah?
atau dirimu sudah jauh menyimpang dari AdDeen?
bukakan hatimu,

usah diam termangu,

mengharap Si Dia terus menunggumu,

tundukkan cintamu,

ke Arah Cinta Yang Satu..

kerna engkau akan tahu,

jalan pulang senantisa berada dihadapanmu...