20090608

betul ke...hidup ni mcm roda???

Bismillahirrahmanirrahim...

ehmm...hu2..first of all,nk minx maaf dkt mereka yg sentiasa dkt dgnku...lama x update blog..insyaallah lps SPM active la kott blog saya nih..ok2..kte proceed dgn pelajaran utk kali ini.. kalau sya sedih, ramai org akn dtg kat saya & kata.."bese la tu..hidup ni mcm roda..kejap2 kat ats..kejap2 kat bwh"...xpon.."manusia x boleh selalu berada di atas shj...kdg2 perlu berada di bwh.." itulah nasihat mereka...




spe yg BESAR sbnryer???


byk kali jugak laaa sya dgr org ckp mcm tue...sya pon ada gak taye kat diri...nape org wat comparison between life and wheel??? ..wak2 tgh depress gle2 sya pon buka al Quran kat musollah.. bukak2 jer,terus terjumpa dgn tinta Allah s.w.t dalam surah Ali-Imran, ayat 139-140...[ klu rajin, gi amek Quran Tafsir]


[وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ [139
Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ* وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ[140]
Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka (tercedera), maka sesungguhnya kaum (musyrik yang mencerobohi kamu) itu telah (tercedera juga dan) mendapat luka yang sama (dalam peperangan Badar). Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.
rasa2...faham tak dgn ayat al Quran kat atas nih??apa yang saya nak highlightkan disini ialah..ayat 140 tu..Allah telah berfirman bahawa setiap orang akan berjaya+gagal...xde seorang pun hambaNya yang berjaya sepanjang masa....so,don't worry..be happy,guys! itu janji Allah...klu tgh depress+sdey tahap maksima..baca ayat tu..it's a relief rite?? actually,ayat 139 & 140 tu adalah kesinambungan cite PERANG BADAR + PERANG UHUD... hopefully, u all dpt something... klu ada sebarang kemusykilan,bole la rujuk kpd ustaz+ustazah yang lebih tinggi ilmunya..sekadar mengingat sesama kita shj....agar Kalamuallah terus dihayati oleh setiap hambaNya..wallahua'alam....
p/s... jdi,betul la tajuk tu!! so,what do you think???











1 comment:

  1. hhmm.

    thts rite!x d epapepon dlm dunia ni yg kekal!cinta,kejayann.sumenye x kekal!

    mekaseh! :)

    ReplyDelete