20100318

nie sume salah cikgu >:(



pheww~
Alhamdulillah..sume teka-teki-tekuk-tekak sudah terungkai pada 11 mac 2010..walaupon result sye bengkOk2 ckit..oke la..not bad~[nanges cam nk mati dah ari tuh] sebenarnyer,,sya target 9a. tapi, nak buat camne..Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk sya..tyme amek result by hand tuh,sgt2 la terkejOt tahap tenuk..sbb,,BAT sya B+ shj..sya tawu,,bkn sya shj yg terkejOt,tpi ramai kawan2,mak,ayah&cekgu2 turutserta.Papepon, ALHAMDULILLAH! sume surO gi check,malas laaa~ sya pon tertanya2,nape sya dpt BAT camtuh.. Setelah meng'operate' hati nih,baru la sya jumpa jawapannya..
ahaaa! i got the answerS..antara kebarangkalian[cam mathmode lak] e2 ialah:


  1. Tidak SEIKHLAS-IKHLASNYA mengajar kawan2..[timing xbetOl atau anda sendri yg xbetOl seha]
  2. Tidak memberikan LEBIH dari yg sepatutnya [jrg skali aku jumpe org gini termasuk diri aku]
  3. Selalu JELEZ kalau org laen agy tggi markahnye..[cth:klu anak didik yg sya ajar tu,dpt markah agy tggi dari saya]
  4. TERLALU KONFIDEN yg BAT bole dapat A[subjek yg x konfiden lak yg dpt a,,camne tuh?]
  5. KURANG@MEMANDANG SEPI utk membuat LATIH TUBI
  6. KUFUR NIKMAT [jarang sekali berterima kasih kpd Allah,,tpi selalu sgt meminta drpdNYA]

nO 7 dan seterusnya,,ANDALAH yg beritahu saya..manela tawu,kOt2 korunk ade terasa dgn saya..maaf ye teman:'(
bukan tujuan untuk mengaibkan diri sendri tapi PENGAJARAN buat mereka yg mahu BELAJAR..
 -TAMAT -

Prinsip Perakauan:'(
Just to be honest here, akaun saya agak LUAR BIASA..Alhamdulillah,sya LULUS..mungkin ade yg akan ketawa&dgn bongkaknya berkata:
"hahahaha..LULUS je ke wey??!!"
"ceh,,,aku A pon tak hebOh2 kat org"
"akaun ko lulus?? E la kan?? akaun kacang pon xbole buat ke? " 

apapOn kutukan anda,SAYA TERIMA SEADANYA! sbb sya sedar,sya mmg xsuke akaun dri dlu.."klu dah xsuke,asal ko masuk kelas akaun??ngOk la ko nih.." [petikan kwn2 saya] To tell the truth la kan,actually,,tujuan sya masuk ke kelas akaun hanyalah kerana memikirkan ada org yang akan tolong mengajar sya bile sya x tawu & x faham.org itu ialah cik NURFAAIZAH,kakak sye..[beruntung nama ko ada dlm blog aku]tapi,"PLAN ALLAH YANG MAHA HEBAT " tidak menyebelahi sya.plan sya xsehebat Allah bukan?malah,tidak dikategorikan hebat langsung! ditakdirkan Allah,kakak sya sambung belajar di Darul Quran Kuala Kubu.sO,ssh la nk jumpa dye.tpi,sya masih ade cekgu yg sgt2 berdedikasi..nak wat cane agy,,klu 'penyakit M' tu dh bersatu padu dlm darah nih, xdapat jugak..adei~seha2..


tpi,,mungkin,kata2 cekgu juga sdkit sebanyak menjadi titik tolak kpd KEBENCIAN&KEMALASAN sya terhadap subjek nih semasa di tingkatan empat[apela nseb ko akaun]..kata2 "bertuah" itu ialah:
"Fasiihah,kamu memang xminat akaun ke?"
           "...................................................... "
"xdela..cekgu tengOk,,markah kamu dgn kawan2 yg laen..kamu KETINGGALAN. Kamu xfaham apa yang cekgu ajar ke? KAKAK KAMU DULU PELAJAR PALING BAGUS DALAM KELAS SAYA.Kamu xtaye kakak kamu ke klu xfhm?"
          "..........................................................................................."


air mata bergenang dan bertakung! (T_T)


Betapa sedihnya saya apabila cekgu berkata demikian,,kalian mungkin rasa biasa2 shj tpi, bgi mereka yg berjiwa sentimental nk mampOs mcm saya nih..hanya mampu berkata,ini tidak adil! sya kurang gemar dibandingkan dgn orang laen.sgt2 kurang gemar. Perasaan ini melarat tiap2 kali cekgu masuk kelas sehingga amek spm ini jawapan yg terbuku dalam hati sya ketika berdiam diri di hadapan cekgu:

soalan 1 : Cekgu,sya bukan xminat akaun,,tpiiiiii sya masuk kelas ni pon sbb ORANG LAEN..

soalan 2 : Cekgu,,saya akui,memang sya ketinggalan! tpi,,cekgu xpatut cakap macam tu kat sya..YA! itupun saya akui. Kakak sya mmg pljr yg pling bagus dlm kelas cekgu.Maaf cekgu,masing2 punya kelebihan yang berbeza.sya memang lembap dalam perihal kira-mengira nih,tpi sya mungkin bagus dalam hal yang lain.Cekgu,sya bukan xnak taye kakak sya,,tpi,,sya JARANG jumpe dye..klu dye balik, sya kat skola..ikutkan hati,,mmg lame dah sya taye dye trOs..xpe cekgu,,sya xslhkan cekgu,,krn cekgu xmemahami & xtahu situasi sya..


mungkin,, [dan perkataan ini lagi] ada yang beranggapan bahawa,sya memburOk-burOkkn cekgu yg mengajar..ouh,,TIDAK SAMA SEKALI! sekadar berkOngsi perasaan dgn org yg tidak pandai menzahirkan perasaan..@senasib dgn sya..harap maklum:)

sampai disini sahaja cOntengan yg dpt sya coretkan ,krn emOsi sdkit terganggu bile menaip post nih..buat budak2 kelas sya yang berjaya mendapat straight a's[SHAHIER SA'MIN,MAIZATUL NADIA] & mahupun tidak..SAYA SGT2 BANGGA dgn KALIAN! kte berjaya  mengubah persepsi kolot bdk smkakl [xspeseli, bdk2 kls science batch kteOrg] yang budak kls AKAUN pon POWER,,bukan CIKAI2 spt yg diperkatakan..SYABAS,sahabat!

MORAL OF THE STORY:
  • USAHA&USAHA&USAHA!! sumenya bergantung pada kita sama ada nak atau xnak..klu org laen kerah bagai nk rak pon,klu kita malas,,mmg xgna pOn...
  • IKHLASKAN NIAT dalam MENUNTUT ILMU
  • SENANTIASA basahkan mulut,bibir,lidah,gigi,gusi,hati mahupun saliva anda dgn mengucap ALHAMDULILLAH...
  • KALAU XTAHU,,BUAT LA CARA XTAHU.. rendahkan EGO..
  • ape yang penting,KERJASAMA!! yup! wOnderpet sgt betOl! yg pandai tuh,,rajen2 la jenguk kwn2 anda yg lemah..bukan bermaksud memperlekehkan kebolehan dye..tpi,,PRIHATINNYA seorg SAHABAT:)
  • KEBERGANTUGAN anda TERHADAP ALLAH,,sgt2 la penting!
  • last but not least,,USAH PEDULIKAN ape org nak kata&pandang..bkn dye yg bgi kejayaan kat kte pOn..plus,ble korunk xberjaya nnt,,dye la org pertama yg xakan cri korunk..PERCAYALAH!
saya tinggalkan anda dengan wasiat Assyahid Imam Hasan Al Banna:
          
Saudaraku,
Janganlah engkau berputus asa, kerana putus asa bukan akhlak seorang muslim.Ketahuilah bahawa kenyataan hari ini adalah impian semalam dan impian hari ini ialah kenyataan hari esok. Waktu masih panjang dan hasrat akan terwujudnya kedamaian, masih tertanam dalam jiwa masyarakat kita, meskipun fenomena-fenomena kerosakan dan kemaksiatan menghantui mereka. Yang lemah tidak akan lemah sepanjang hidupnya dan yang kuat tidak akan selamanya kuat. 
             
saya menaip berdasarkan pengalaman saya sndri..tidak diciplak dri mane2 individu...;) EXCLUDE wasiat Hasan Albanna..
p/s:tain,,sori,,hang xsuke byk tulisan kan? xpe2..next post k??







2 comments:

  1. salam.~~teringat kekecewaan akk spm ritu.
    trget 9 jugak.sekali akaun B3.
    sebelum tahu dpt bape A,cekgu dah jumpe,ckp,
    Wan,akaun menurun.rmi B tp dot dot A.ha,awak ni sy pelik,awak B.huahua tak tahu nk ckp ape.
    terngiang2 lg=( papepon,telah akk tinggalkn dunie akaun=)

    ReplyDelete
  2. wslm..ouh,,kite senasib..tpi,,akaun akk b..sye lulus je kutt...ouh,,skang akk amek pe?? syariah ek?? xsangka ade gak org yg membaca blog merepek nih...btw,tq..

    ReplyDelete