20110114

Ketakutan Seorang Da'ie

Saya ada roommate . eh, korunk ada? haha.. sengal nyer seha nih . roomate saya orang kedah dan orang thailand :D sila sebut ayat seterusnya dgn laju dan tiada jedda. hebat tak hebat tak? dua-dua seniOr ! lagi hebat kan? saya sorang je junior dalam bilik A 104 . tyme mulamula dapat kunci bilik , terkejot sebenarnya . 104 mcm 404 . hukhuk . teringat cite hantu yang tah pape tuh . sebenarnya, fasiihah jasni dalam KETAKUTAN yang teramat . kakak bilik saya yang kedah tu, ada berkawan dengan sorang laki . laki tu pon budak kat cni jugak . saya selalu tanya dengan kakak tuh 
" betol ke dye anggap akk kawan dye jer? saya rasa tak kottt~ saya rasa dye anggap akk lebih dari tu . " 
"eh, betol laa.. kiteorg berkawan je . akk tak kesa kalau ada budak laki nak berkawan dengan akk . ala, kawan macam biasa je . jgn lebihlebih dah la . "

saya terus jadi keliru . kita berkawan dengan budak laki nie,, macam mana yang boleh? apa batasannya ? bole sms&call bende yang tak penting ke? bergurau senda dalam talian ? budak laki tu selalu call kakak bilik . dan kakak tu pon dengan tanpa rasa takut pon angkat . hati saya mampu cakap : dengan gerak perlahan @ slow motion . a k a a k k k k! j a n g a n  a n g k a t !!!! ~ huhu.. hati je cakap, mulut tak gerak pon tak guna jugak. kan? T__T

saya ingat lagi, waktu saya baru mula menginjak ke alam remaja . akhir tahun form 1 . ketika itu, saya berada di dalam bilik . tiba-tiba, telefon rumah berdering , lalu ayah saya pun mengangkat gagang telefon tersebut . perghh! bapak formal ayat ko seha .
"hello,, assalamualaikum.."
"waalaikumussalam.... hurm, nak cakap dengan sape?"
"saya kawan sekelas fasiihah . boleh saya cakap dengan dia tak? dia ade kat rumah tak?"
"ouh,, sekejap yer.."
ayah pon panggil saya .

"seha, ada budak laki call . dia kata kawan sekelas seha . "
erkkk.. abes la aku~~ ayah dah muka laen dah :0

"okayy.."
saya pon angkat tepon .
"hello,,assalamualaikum.. sape nie?"
"waalaikumussalam.. ni azri azmi ."
"huh. kenapa call?"
"tak ada apa-apa . just nak tanya pasal kelas . Untuk tahun depan kan, nak tema kelas colour ape ? oren dengan biru ok tak?" 
okayyy! agak senggggg di situ ! tyme2 orang tengah bersuka ria dengan cuti ni lah boleh ko tanya pasal kelas azri !!! dah la nak tanya pasal warna tema je... saket aty akuuuuhhh ! tapi, bila dikenang-kenang semula , tersengih aku macam kerang wangi :) lucu la azri ni.. XD aku maafkan ko, sebab masa tu kita sama-sama berhingus kan? ko je, aku tak . aku sehat .

masa tu kami sama-sama masih mengesat dan sedut hingus . eeee~ baru mengenali istilah-istilah agama yang lebih UP ckit dari apa yang kami belajar di sekolah rendah . baru tahu apa itu aurat yang sebenar-benarnya . dan baru pakai tudung labuh . itu perubahan yang terlalu drastik dalam hidup saya . tapi saya tak pernah rasa terbeban . Alhamdulillah . Allah pilih saya untuk memakai tudung sebegitu . Terimakasih Allah ^__^

lihat cara saya duduk dalam kelas . unik kan?

berbalik kepada cerita saya . macam mana dengan mereka yang sudah "matang" ni? masing-masing sudah ada pengetahuan tentang hal berhubung dengan ikhtilaat ni tapi mengapa mereka tak FAHAM? atau saya je yang tak MEMAHAMI ? saya sebagai adek bilik dye, apa peranan saya? takkan nak duk biar jer . saya jadi tak tenang nak belajar . bila dyeorg tgh sembang dalam phone, saya rasa nak lari keluar dari bilik . saya cuba untuk pekakkan telinga sebab saya tak tahan . memang la dyerorg tak guna ayat cintancintun atau suara gedik2 tapi dosa depan mata saya . aishhh ~ ini salah satu kenapa masyarakat tak berubah . kerana da'ie itu sendri yang takut untuk tegakkan kebenaran .  ampunkan saya ya Allah . berikanku kekuatan seperti kekuatan yang Engkau berikan kepada Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat baginda dalam menegakkan syariatMu. :'(


pstt: moga aku dijauhkan dari segala tipu daya syaitan . btw, saya rindu budak kat gambar bawah nie... sangat-sangat!! T__T <3 <3
bila kita akan dijodohkan?


No comments:

Post a Comment