20110727

Derma darah itu, DAEBAKK !

Assalamualaikum wbt semua ! كيف حالكم؟  Harap semuanya sihat . cetttt~ kenapa dengan aku nie? tanya khabar bagai~ Hoho. tak salah pun kan? Banyak benda yang gembira dan bahagia yang Allah anugerahkan untuk saya . Terima Kasih Allah <3



Salah satu daripada anugerah itu, hari lahir saya . Alhamdulillah, saya berjaya menunaikan janji terhadap diri saya . Selalunya bila birthday jer,, kita akan dapat hadiah perkataan akan ini menunjukkan probabilities untuk mendapat hadiah dalam erti kata lain ikut rezeki kalau dapat, dapat.. kalau tak,,diam jela. ucapan-ucapan , call dari orang yang nak wish birthday kul 12.00 malam . Ceh, konon nak jadi orang pertama la.. saya mengaku,saya selalu wat cenggini~~ sungguh memalukan bila saya tanya , "eh, seha orang yang ke berapa wish?" *^_~* "orang kedua../ketiga../kelima?" T__T hancuss, remukss hati den . terus hilang mood nak wish !! ape lagi, saya cakap happy birthday, bye ! HAHAHA ! kejam giler en? Kalau saya jadi orang pertama tu, abes kredit pon tak pe . sangat sengalllllllllll! okay, ini bukan menjadi persoalan utama . mesti korang tertanya-tanya, apakah janji yang  saya buat tu? hurmm.. jangan gelak yer..

"Maka saya, Fasiihah binti Jasni berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha saya untuk mencapai cita-cita tersebut , berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut : <------ ni ikrar masa saya sekolah rendah, kuat ingatan jugak saya nie . BOOOooo!!! tapi saya tukar sikit-sikit.

1. Masa birthday seumur hidup saya kena lebih banyak memberi daripada menerima .
2. Sama dengan yang no1.
3. sama dengan no 2.

So, inilah masalah orang Melayu. Banyak perkataan Inggeris yang telah "dimelayukan" pennggunaanya . Tetiba je  semangat A. Samad Said menyirap masuk ke dalam tubuh -__-" . Jadi , pada hari lahir saya yang lalu saya telah menderma darah buat pertama kalinya dalam hidup :') sedih kan? pertama kali plak tuh . yang tak boleh tahan tu DALAM HIDUP ! arghhhhh . Bukannya selama ni saya tak pernah cuba untuk menderma darah okay? tapi setiap kali nak derma mesti ada halangan . Doktor tu yang kata tak boleh . bukan saya ! ngeh..ngeh..ngeh.. :D Pengalaman pertama kali menderma darah sangat seronok ! DAEBAKKK ! semangat super junior pulak masuk . Sumpah ! BESHHH ! haha mulut -baby tua-gedik .


Masa nak ambik darah
Nurse : darah apa yer?
Saya   : err... tak tahu la..
Nurse : first time derma darah yer?
Saya   : *tunduk dan angguk saja..* terasa sangat lemah untuk kata ya, pertama kali .
Nurse : takpe,, Saya cucuk dulu.. nak tahu awak darah ape.

Dan itulah kali pertama saya tahu saya jenis darah apa . Sadissss kan ? T__T  tolong menangis dengan kisah keterlambatan saya ini .

Check dengan Doktor
Doc : Awak sihat?
Saya : Alhamdulillah sihat..
Doc : Makan ape hari ni?
Saya : . . . . adalah dua tiga lidi fishball..
Doc : Awak pergi makan dulu yer.. Makanan semua ada dekat situ. Air pun ada . Saya takut awak pengsan kejap lagi.
Saya : takpela,, saya oke je...ciss ! berlagak betul . dalam hati, WAAAAAAAHH ! MAKANAN :D AIR TEH BENG ~ Doktor tak jemput pun saya nak gak makan .
Doc : tak bole2.. makan sikit..
Acara pecut 100 m . Ke garisan, sedia , mula ! terus mendapatkan makanan kusayang dan  ngapp ! hehehe.. tapi cover jugak masa makan tuh, sebab ada nurse lain duduk kat situ jugak . manalah tahu, kot2 dia nak buat menantu ke.. :P

Masa nak kutip darah 
Sangat kelakar .
Nurse lain : Sedia yer,, saya nak cucuk nie. Mungkin sakit sikit. Mula-mula saya bagi ubat pelali . Lepas tu saya cucuk untuk ambik darah awak pulak                    
 Saya         : Okayy :D <--- saya senyum camnie tau ! sampai nampak gigi dan gusi .
Nurse       : eh2, awak tak takut ke? dahla first time nie..Happy je saya tengok..
Saya     : Entah , tak tahu la. happy kott . Rasa lain sangat happy nya . *mata dah berkaca-kaca nak menangis*


Nurse tu pun cucuk tak best la sebut cucuk . kalau cucOk baru cam ada feel  dan menampakkan betapa kejamnya nurse tuh. Hehe. tak la, nurse tu baik sangat . Sori nurse baik :) la tangan saya . Habis kebas satu tangan . Rasa cam dah hilang tangan pun ada . hoho. Masa amik darah tu best ! Darah saya pancut-pancut keluar dan meriah macam geiser wa cakap lu ! Saya tak tahu pon macam mana darah saya keluar masa tu . Saya gambarkan apa yang dikatakan oleh doktor dan nurse kat situ .
Nurse : Doktor2 , mari sini kejap . Cuba tengok darah dia . Saya salah cucOk ke? 
Doc   : hurmm.. dah betul dah .  Biar saya tengok  .  Peliknya salur darah awak ni . Bertindih nie . Better stop amik darah dia . Saya risau kita amik darah yang ke jantung .
Saya  : O__O"
Saya cuba tengok beg darah tu . Dah setengah beg, darah saya dikutip .  warna merah CILI punyerr .  Cair pulak tuh .  Doktor dan nurse-nurse kat situ sume datang tengok tangan saya ! Depa kata , ini kali pertama dia dapat kes gini . salur darah jantung dan salur darah (yang sepatutnya . saya tak tahu nama dia . lupa dah )  bertindan . power la darah dalam badan saya nie. Terima kasih Allah <3 Tapi kan, saya terfikir . "betul ke apa yang depa cakap ? Ke depa nak sedapkan hati aku je.. Yela, kan dah salah cucOk . " sangat jahat fikiran fasiihah .

Kawan saya , Asiah dah lembik dah . Muka pucat lesi lepas tengok beg darah saya yang tak jadi tuh . HAHAHA  ! Asiah nie lawak la .. Saya yang kena cucOk dia pulak yang pengsan .

Nurse  : Awak nak derma darah lagi tak? yang tadi tak jadi .
Saya    : NAK !! :D
Nurse  : Ishhh,, awak nie tak rasa pape ke? Pening ke? Rasa nak muntah ke?
Saya    : TAK ! :D
Nurse  : Betul awak nak cucOk ?

Saya   : :D :D :D 
Nurse  : Okayy, nanti saya cucOk sebelah kanan pulak . Sekarang nie, awak rehat sekejap . Takut awak pengsan je kejap lagi .

Kutipan darah kali kedua .

Nurse : Saya cucOk yer .
*saya angguk jer.. tak larat nak tunjuk gigi yang cantik nie lagi *

Dalam lima minit gitu , darah penuh satu beg ! :D:D Seronok tengok beg tu . Saya mintak izin nurse tu untuk pegang dan picit-picit beg darah tu . WEEEEEEEE~ darah saya ! Nasib baik saya tak cium beg darah tu . Hoho. Nurse-nurse kat situ semua gelak tengok saya . Diaorang rasa lucu tengok saya . Yelah, lepas derma darah boleh pulak nak bangun , turun dari katil , nak pakai kasut . HAHAHA !

Nurse-nurse : Awak nak nak buat apa tu ?

Saya            : Pakai kasut . Nak balik .
Nurse-nurse : awak ni ,, tunggu la dulu . kang jatuh kang  . rehat 10 minit dulu .
Saya            : ouh,, kena rehat ek?


Kan saya dah cakap, FIRST TIME derma darah . ^O^" nak buat camne . saya tak tahu apa-apa langsung .
Masa nak balik tuh, saya salam-salam nurse dekat situ . Depa kata," KUAT SEMANGAT awak nie . baru pertama kali derma darah tapi senyum jer.. saya suka tengok awak. " Awwww~ terharu saya :') nurse nie.. ketuk kang . Sayang awak la nurse ! <3 meh peluk cium sikit . muahhx . Ops ! sebelum terlupa , saya pun kejut kawan saya yang pengsan tu . hikhik .  terima kasih , boleh teman seha derma darah lagi dan boleh pengsan lagi nanti :)

Itulah pengalaman saya menderma darah . Apa kata, lepas nie kalau birthday kita je,, kita memberi jangan menerima . Boleh kan? Seha tahu , semua kawan seha hebat-hebat belaka . Kalau tak setuju dengan idea tak logik seha ni , takpe . it's okay . buatlah apa yang dapat menggembirakan kalian pada hari lahir kalian nanti :)










No comments:

Post a Comment