20130403

"Senjata" yang selalu kita lupakan

Assalamualaikum wbt.
Masa balik dari FORUM FITNAH CINTA di KK3.
Di tempat parking motor.

"Aduhhhh,kaklong.. macam mana ni..? Tak boleh nak tutup la seat scooter ni.."
"Cuba seha try tutup dulu.. Kalau tak boleh kita try duduk pulak.."

Entah berapa kali seat itu dihentak-hentak.

"Tak boleh jugak. Jap! Seha telefon ayah la."
Padahal jam dah pukul 11.30 malam. Ayah tak angkat. Jadi kami berusahalah sesungguhnya untuk menutup seat tersebut. Dua-dua dah ngantuk.
Terus terpacul dari mulut :

"Ya Allah, seha nak balik.. seha ngantuk.."

SUBHANAALLAH! Terus jadi! Seat tu terus boleh tutup. ALHAMDULILLAH !
Kaklong, sebenarnya.. kita ni kuat sangat perasan. PERASAN HEBAT. Bajet macam semua benda kita boleh buat/selesaikan sendiri. Tapi kita LUPA.. KITA TIDAK PUNYA KUDRAT DAN APA-APA TANPA DIA.

Ayah call semula.
"Seha kenapa?"
"Takde pape la ayah.. tadi seat scooter ni tak boleh nak tutup.. Seha doa kat Allah, terus boleh. Tadi tak berdoa.."

Nampak peristiwa ni kecil, tapi besar maknanya. Betapa kurangnya kebergantungan saya dengan Allah. Kita kerdil ! Sekecil-kecil benda pun kita tak mampu, apatah lagi sebesar-besar benda. Mari bermanja dengan Allah.

Sampai kolej, kejadian "seat tak boleh tutup" berlaku sekali lagi. Saya terus doa! MENJADI!

“Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”.” (40: 60)

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (2: 186)

TERIMA KASIH ALLAH UNTUK TARBIYYAH HARI INI. Allah sayang saya, jeles tak? :')


No comments:

Post a Comment